Z pedagogiki społeczno-personalistycznej:
- aby zmienić złe nawyki całego społeczeństwa trzeba zmienić nawyki i przyzwyczajenia poszczególnych jednostek;
Z pedagogiki nie-dyrektywnej:
- empatia wobec innych i siebie;
- oryginalność w rozwiązywanie problemów;
- twórczość;
- ponoszenie odpowiedzialności za swoje zachowanie;
- powstrzymywanie się od wyrażenia ocen, w tym ocen krytycznych;
Z pedagogiki międzykulturowej:
- idea braterstwa, przyjaźni i współpracy z osobami z niepełnosprawnością;
- poznawanie danej niepełnosprawności, które daje efekt lepszego jej zrozumienia (skutki, ograniczenia, ale także mocne strony);
Z pedagogiki radykalnego humanizmu:
- powinno się szukać zrozumienia powodu, przez który istnieje tak
duża zniewaga dla osób z niepełnosprawnościami; powinno się wierzyć w to, że człowiek
nie jest ani dobry ani zły, to społeczeństwo go kształtuje, tak więc powinno się
wychowywać tak, aby wykształcić w dziecku zrozumienie dla inności;
Z antypedagogikii:
- zrozumienie, kiedy dziecko pełnosprawne nie akceptuje osób
z niepełnosprawnością, ale wykształcenie w nim tolerancji, w której nie będzie
ani cienia zniewagi dla tych osób;
Z pedagogii wychowania integralnego:
- obszarem zainteresowań pedagogiki integralnej jest wspólny świat oraz pokój – należy kształtować u wychowanka przekonanie, że świat jest wspólnotą wszystkich ludzi, niezależnie od koloru skóry, narodowości, czy stopnia sprawności;
- obszarem zainteresowań pedagogiki integralnej jest wspólny świat oraz pokój – należy kształtować u wychowanka przekonanie, że świat jest wspólnotą wszystkich ludzi, niezależnie od koloru skóry, narodowości, czy stopnia sprawności;
- kształcenie jest
procesem stawania się człowiekiem, dialogu z innymi ludźmi, ze światem i z
samym sobą – wychowanek powinien uczyć się porozumiewać z drugim, żyjącym obok
niego człowiekiem, ponieważ człowiek jest z natury dobry i dąży do harmonii z
otaczającym go światem;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz