Uczniowie szkoły integracyjnej, ale nie tylko, bo także uczniowie szkoły masowej powinni w ogólnym zarysie poznać istotę niepełnosprawności, gdyż nietolerancja może często wynikać z niewiedzy, niedoinformowania. Poniżej prezentujemy konspekt przykładowych zajęć dotyczących zaznajomienia uczniów pełnosprawnych z niepełnosprawnością.
Temat: Zapoznanie uczniów z rodzajami
niepełnosprawności.
CELE:
1. Wiadomości
A. ZAPAMIĘTAĆ: Uczniowie potrafią nazwać i zdefiniować określone niepełnosprawności.
B. ZROZUMIEĆ: Uczniowie potrafią rozróżnić niepełnosprawności, a także krótko streścić ich charakterystykę.
1. Wiadomości
A. ZAPAMIĘTAĆ: Uczniowie potrafią nazwać i zdefiniować określone niepełnosprawności.
B. ZROZUMIEĆ: Uczniowie potrafią rozróżnić niepełnosprawności, a także krótko streścić ich charakterystykę.
2. Umiejętności
C. ZASTOSOWANIE W SYTUACJI TYPOWEJ: Uczniowie potrafią porównać poznane wcześniej niepełnosprawności, wskazać na podobieństwa i różnice. Potrafią również wybrać sposób rehabilitacji adekwatny do danej niepełnosprawności.
D. ZASTOSOWANIE W SYTUACJI NIETYPOWEJ: Uczniowie potrafią ocenić jaki wpływ ma środowisko na poczucie własnej wartości osoby z niepełnosprawnością, potrafią także przewidzieć reakcje osoby z niepełnosprawnością na zachowanie np. grupy rówieśniczej.
ZASADY:
Zasada przystępności w nauczaniu: nauczyciel powinien uwzględnić różnice w tempie pracy uczniów, a także rozpocząć przekazywanie treści od tego, co uczniom bliższe, stopniowo przechodząc do nowych.
Zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania: nauczyciel stwarza warunki do pracy w grupie, uczniowie grupowo opracowują charakterystykę wybranej niepełnosprawności.
C. ZASTOSOWANIE W SYTUACJI TYPOWEJ: Uczniowie potrafią porównać poznane wcześniej niepełnosprawności, wskazać na podobieństwa i różnice. Potrafią również wybrać sposób rehabilitacji adekwatny do danej niepełnosprawności.
D. ZASTOSOWANIE W SYTUACJI NIETYPOWEJ: Uczniowie potrafią ocenić jaki wpływ ma środowisko na poczucie własnej wartości osoby z niepełnosprawnością, potrafią także przewidzieć reakcje osoby z niepełnosprawnością na zachowanie np. grupy rówieśniczej.
ZASADY:
Zasada przystępności w nauczaniu: nauczyciel powinien uwzględnić różnice w tempie pracy uczniów, a także rozpocząć przekazywanie treści od tego, co uczniom bliższe, stopniowo przechodząc do nowych.
Zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania: nauczyciel stwarza warunki do pracy w grupie, uczniowie grupowo opracowują charakterystykę wybranej niepełnosprawności.
Zasada systematyczności: nauczyciel dzieli temat na punkty (punkty mogą
dotyczyć rodzajów niepełnosprawności), uczniowie są zachęcani do samodzielnej
pracy.
TREŚCI:
Materializm funkcjonalny: uczniowie wdrażając się w tematykę niepełnosprawności poznają ich „idee przewodnie”; podstawowym kryterium doboru i układu treści są względy światopoglądowe – tolerancja, akceptacja, empatia;
Materializm funkcjonalny: uczniowie wdrażając się w tematykę niepełnosprawności poznają ich „idee przewodnie”; podstawowym kryterium doboru i układu treści są względy światopoglądowe – tolerancja, akceptacja, empatia;
FORMY NAUCZANIA:
1.
Ze względu na miejsce uczenia się: szkolne –
klasowo - lekcyjne, ale także pozaszkolne: wycieczka – np. do szkoły
specjalnej, czy innej opiekuńczej placówki;
2.
Ze względu na czas prowadzenia zajęć:
lekcyjne – grupowe (przy opracowywaniu danej niepełnosprawności), zbiorowe –
dyskusja z nauczycielem;
3.
Ze względu
na liczbę uczniów: forma pracy grupowa, bądź zbiorowa;
METODY KSZTAŁCENIA:
Metoda asymilacji wiedzy:
Metoda asymilacji wiedzy:
uczniowie toczą dyskusję z nauczycielem dotyczącą sytuacji osób z niepełnosprawnościami w środowisku osób pełnosprawnych, przyswajanie wiedzy można także odbywać się w formie wykładu – nauczyciel dzieli się z uczniami swoją wiedzą w zakresie rodzajów i charakterystyki niepełnosprawności;
uczniowie samodzielną pracą dochodzą do rozwiązania problemu; problemy mogą dotyczyć np. sytuacji dzieci niepełnosprawnych w środowisku szkoły masowej, integracji szkolnej lub potrzeb psychofizycznych osób z niepełnosprawnościami;
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
środki wzrokowe: podręczniki z zakresu pedagogiki i dydaktyki specjalnej, zdjęcia, ilustracje;
środki wzrokowo słuchowe: dostęp do komputera, multimedia;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz