"Stosunek do Ja i poczucie własnej wartości kształtuje się u dzieci głównie w rezultacie ocen, które odbierają one z otoczenia... Dziecko tworzy swoją tożsamość poprzez spojrzenia innych." - Małgorzata Kościelska

środa, 21 maja 2014

Przykładowy konspekt zajęć dotyczących niepełnosprawności z uczniami pełnosprawnymi



Uczniowie szkoły integracyjnej, ale nie tylko, bo także uczniowie szkoły masowej powinni w ogólnym zarysie poznać istotę niepełnosprawności, gdyż nietolerancja może często wynikać z niewiedzy, niedoinformowania. Poniżej prezentujemy konspekt przykładowych zajęć dotyczących zaznajomienia uczniów pełnosprawnych z niepełnosprawnością.



Temat: Zapoznanie uczniów z rodzajami niepełnosprawności.

CELE:

1. Wiadomości


A. ZAPAMIĘTAĆ: Uczniowie potrafią nazwać i zdefiniować określone niepełnosprawności.
B. ZROZUMIEĆ: Uczniowie potrafią rozróżnić niepełnosprawności, a także krótko streścić ich charakterystykę.
2. Umiejętności

C. ZASTOSOWANIE W SYTUACJI TYPOWEJ: Uczniowie potrafią porównać poznane wcześniej niepełnosprawności, wskazać na podobieństwa i różnice. Potrafią również wybrać sposób rehabilitacji adekwatny do danej niepełnosprawności.
D. ZASTOSOWANIE W SYTUACJI NIETYPOWEJ: Uczniowie potrafią ocenić jaki wpływ ma środowisko na poczucie własnej wartości osoby z niepełnosprawnością, potrafią także przewidzieć reakcje osoby z niepełnosprawnością na zachowanie np. grupy rówieśniczej.

ZASADY:

Zasada przystępności w nauczaniu: nauczyciel powinien uwzględnić różnice w tempie pracy uczniów, a także rozpocząć przekazywanie treści od tego, co uczniom bliższe, stopniowo przechodząc do nowych.

Zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania: nauczyciel stwarza warunki do pracy w grupie, uczniowie grupowo opracowują charakterystykę wybranej niepełnosprawności.

Zasada systematyczności: nauczyciel dzieli temat na punkty (punkty mogą dotyczyć rodzajów niepełnosprawności), uczniowie są zachęcani do samodzielnej pracy.

TREŚCI:

Materializm funkcjonalny: uczniowie wdrażając się w tematykę niepełnosprawności poznają ich „idee przewodnie”; podstawowym kryterium doboru i układu treści są względy światopoglądowe – tolerancja, akceptacja, empatia;

FORMY NAUCZANIA:

1.    Ze względu na miejsce uczenia się: szkolne – klasowo - lekcyjne, ale także pozaszkolne: wycieczka – np. do szkoły specjalnej, czy innej opiekuńczej placówki;
2.    Ze względu na czas prowadzenia zajęć: lekcyjne – grupowe (przy opracowywaniu danej niepełnosprawności), zbiorowe – dyskusja z nauczycielem;
3.     Ze względu na liczbę uczniów: forma pracy grupowa, bądź zbiorowa;

METODY KSZTAŁCENIA:

Metoda asymilacji wiedzy:

uczniowie toczą dyskusję z nauczycielem dotyczącą sytuacji osób z niepełnosprawnościami w środowisku osób pełnosprawnych, przyswajanie wiedzy można także odbywać się w formie wykładu – nauczyciel dzieli się z uczniami swoją wiedzą w zakresie rodzajów i charakterystyki niepełnosprawności;

Metoda problemowa:

uczniowie samodzielną pracą dochodzą do rozwiązania problemu; problemy mogą dotyczyć np. sytuacji dzieci niepełnosprawnych w środowisku szkoły masowej, integracji szkolnej lub potrzeb psychofizycznych osób z niepełnosprawnościami;

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

środki wzrokowe: podręczniki z zakresu pedagogiki i dydaktyki specjalnej, zdjęcia, ilustracje;
środki wzrokowo słuchowe: dostęp do komputera, multimedia;

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz