"Stosunek do Ja i poczucie własnej wartości kształtuje się u dzieci głównie w rezultacie ocen, które odbierają one z otoczenia... Dziecko tworzy swoją tożsamość poprzez spojrzenia innych." - Małgorzata Kościelska

środa, 21 maja 2014

Gry dydaktyczno - integracyjne




Oto przykładowe gry dydaktyczne, które można wykorzystać w pracy z uczniami, np. w celu integracji osób niepełnosprawnych z pełnosprawnymi. ;) Uczniowie będą mogli przy dobrej zabawie nawzajem się poznać, a na dodatek czegoś nauczyć. ;)

1. Geografia
Cel: pobudzanie i aktywizowanie sfery poznawczej dzieci.
Z podanych przez nauczyciela par wyrazów należy ułożyć jak najszybciej nazwy miast. Zwycięża grupa, która ułoży je najszybciej.
Pary wyrazów:
NOS + ROK (KROSNO)
WÓR + TAN (TARNÓW)
CELA + GIN (LEGNICA)
MYŚL + RZEP (PRZEMYŚL)
SZAL + KINO (KOSZALIN)
BRZEG + KOŁO (KOŁOBRZEG)

2. Czy mnie znasz?
Cel: zapoznanie się członków grupy, przełamanie lodów.
Uczestnicy siadają w kręgu, pierwsza osoba mówi: nazywam się ................... Następna mówi: nazywam się ............................, a to jest ........................., i wskazuje na swojego poprzednika. Przedstawianie trwa, dopóki nie obejdzie całego okręgu.
3. Zagadki - pantomima
Cel: integracja grupy, rozwijanie twórczości.
Pracuje się w małych grupach, osoba prowadząca daje każdej grupie kartkę papieru z napisanym słowem, np. zamyślona, rozpaczać. Grupa planuje, jak zaprezentować, zagrać to słowo, inne grupy odgadują.
W a r i a n t y: słowa mogą być przymiotnikami, czasownikami.

4. Co się dzieje?
Cel: podnoszenie nastroju, myślenie twórcze.
Jedna osoba wychodzi z klasy. Pozostałe osoby aranżują jakąś scenę lub sytuację (grają ją). Kiedy osoba wraca, ma zgadnąć, co się dzieje w tej chwili, co reszta przedstawia, np. wszyscy zamiatają podwórko; osoba może zadawać pytania aż odgadnie, co się dzieje.


5. Umowa
Cel: poznanie siebie nawzajem, ćwiczenie intelektu, wyobraźni, interakcje grupowe.
Jedna osoba wychodzi a pozostali ustalają zasadę, według której będą odpowiadać na pytania. Po powrocie nieobecny zadaje uczestnikom pytania dotyczące ich samych i słuchając odpowiedzi, musi zgadnąć zasadę, według której odpowiadają. Zasady mogą być wizualne, np. podrap się w głowę, zanim odpowiesz, lub inne.

6. Ogłoszenia
Cel: pozytywne informacje zwrotne, budowanie zaufania w grupie.
Osoba prowadząca proponuje, by każdy uczestnik napisał ogłoszenie, w którym zareklamuje się jako przyjaciel. Ogłoszenie powinno być napisane w taki sposób, aby było jasne, dlaczego właśnie tę osobę ktoś chciałby mieć za przyjaciela. Po włożeniu ogłoszeń do torby każdy po kolei wyciąga jedno, czyta je 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz