POSTAWA MORALIZUJĄCA:
Wychowawca umożliwia zapoznanie się z takimi treściami, do jakich sam jest przekonany. Przyjęcie określonych postaw miałoby zaowocować przyjęciem określonych wartości. Utrwalenie wartości przez praktykę życia.
W kontekście podjętego przez nas tematu oznacza to, iż wychowawca podejmuje problem tolerancji do osób z niepełnosprawnością na zajęciach wychowawczych, co dawałoby efekty również na innych przedmiotach. Poglądy nauczyciela powinny być przepełnione akceptacją dla odmienności, ponieważ uczeń przyswaja te postawy, które obserwuje u nauczycieli, szczególnie w pierwszych etapach swojej edukacji.
POSTAWA KONTROLUJĄCA:
Zakłada, że istnienia jeszcze niewychowane poddane są negatywnym impulsom wewnętrznym i poprzez wychowanie powinny zostać zamienione na pozytywne.
POSTAWA KONTROLUJĄCA:
Zakłada, że istnienia jeszcze niewychowane poddane są negatywnym impulsom wewnętrznym i poprzez wychowanie powinny zostać zamienione na pozytywne.
Nauczyciel nie powinien zakładać, że uczeń sam wybierze prawidłowe wzorce ze środowiska. Powinien kontrolować przyswajane przez ucznia postawy napływające z jego środowiska rówieśniczego, ponieważ często bywają one błędne i przyczyniają się do wykształcenia w uczniu postawy nietolerancji.
PODSUMOWUJĄC
Należy napełniać wychowanka wartościami, nawet jeśli postęp będzie oznaczał wysiłek. Trzeba pamiętać, że motorem wychowania są czynniki egzogenne, które mogą negatywnie oddziaływać na wychowanka.
***
Spośród teorii i koncepcji wychowania opracowanych przez Mariana Nowaka do realizowanego przez nas tematu wybrałyśmy "Normatywność w rzeczywistości wychowania: normatywne koncepcje wychowania". Koncepcja normatywna zakłada, iż wychowanie opiera się na normach ogólnie przyjętych przez społeczeństwo. Jeżeli żyjemy w świecie, które propaguje tolerancję i integrację osób niepełnosprawnych z pełnosprawnymi, to powinniśmy te wartości wszczepiać w wychowanka na drodze edukacji.
Praktyczna filozofia wychowania zajmuje się wyjaśnianiem norm ludzkiego działania, systematyzowaniem refleksji na temat wychowania, wskazywaniem jakie normy ludzie powinni zachowywać w swojej działalności.
***
Marian Nowak wyróżnił kilka metod, spośród których wybrałyśmy dwie pasujące do realizowanego przez nas tematu.
METODA BEZPOŚREDNIA:
Wychowawca działa sam, bezpośrednio, natychmiast, w zaistniałej sytuacji. Sprawdzony rodzaj działań, który ma zagwarantować uzyskanie natychmiastowego efektu (kary/nagrody). Zalety: sterowalność, łatwo da się je zastosować w odniesieniu do pojedynczych wychowanków, ale też większych zbiorowości.
W sytuacji, w której nauczyciel dostrzega niepożądane zachowania natychmiast reaguje i zwraca uwagę wychowankowi, iż są one nieodpowiednie i społecznie nieakceptowane.
Przykład: Tomek z drugiej gimnazjum śmieje się z kolegi, który jeździ na wózku inwalidzkim, wytyka mu, że nie jest w stanie przez swoją niepełnosprawność pograć wraz z kolegami w piłkę nożną, używa obraźliwych słów. Nauczycielka zauważa tą sytuację, podchodzi do Tomka i mówi mu na czym polega niewłaściwość jego zachowania. Reakcja ze strony nauczycielki jest natychmiastowa.
METODA MODELOWANIA - WZOROWANIA - PROCESY NAŚLADOWNICTWA:
Istotne są właściwości modela: powodzenie, atrakcyjność, prestiż. W metodzie tej należy uwzględnić, wiek dziecka, świat wartości istotny dla dziecka, atrakcyjność treści przekazywanych za pośrednictwem wzorów. Za pomocą tej metody można modyfikować różnorodne czynności poznawcze, językowe i kryteria cech moralnych.
Należy podsunąć wychowankowi atrakcyjny dla jego grupy wiekowej wzór, z którego może czerpać prawidłowe wzorce postaw i zachowań.
(kliknij w obrazek)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz